Monday, August 15, 2011

Kamera DSLR PermulaanKu..~~

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

bertemu kembali ye.. Alhamdullillah masih panjang umur.

Jd hari ni penceritaan akan berkisar tentang kamera DSLR permulaanku,,~~
bagi yg baru2 bercadang nk beli DSLR, mesti akan kluar soalan nih...>>

Kamera ape nk beli ek??

Jd, kat sini aku nk bercerita lah beberape tips yg mungkin dapat membantu anda membeli DSLR pertama..
Sebelum membeli dan memilih DSLR, satu soalan perlu di tanye pade diri sendiri..

Nak tanye ape BRO..?

pertanyaan nye adalah >> sejauh mana aku minat fotografi nih? dan kenape aku beli DSLR ?
jadi den bagi lah beberape jawapan yg sesuai utk soalan nih, dan ce tengok kome dr kategori mane

Jawapan
1. Minat aku dalam fotografi nih sejauh mata memandang... (fuhh dahsyat nih).. dan aku beli DSLR sebab satu hari mungkin aku leh jadi Profesional.

2. Minatlah jugak amik gambar, pastu tgk kawan2 pun banyak ade DSLR, tuh yg nak try beli tuh..

3. Owh, aku xde minat sangat amik gambar, biasa2 je.. tp tgk ade kawan2 leh wat duit ngan DSLR nih.. tuh rase nak beli tuh..

Baeklah, dah pilih kategori anda..?? kalau belum leh bace sampai habis dulu. Kalau xde satu pun dari tiga2 kategori korang termasuk.. maka ce bgtau kategori korang.. leh lerr aku rekemen ape yg patut..

Jadi utk yg berjawapan:

No.1
Aku rekemenkan (nih pendapat peribadi yerr)
Nikon D90/D7000 , Canon 50d dan DSLR2 yang setaraf denganye
Sebab mmg minat fotografi, jd simpan duit skit dah beli lah body yg function die lebih skit dr basic entry level DSLR mcm D3100, 1000D canon dan dslr2 yg sewaktu dengannye..
kenape.??
sebab minatnye korang, maka pada peringkat awal korang akan mula meneroka alam DSLR fotografi nih jadi D90 (dn swaktu dgnnye) memberikan lebih banyak function lantas korang akan bertahan lebih lama dengan body nih. Basic Entry level DSLR, ade beberapa limitation dalam function die jd korang mungkin akan berase cepat bosan dengan nye dan akan mula mencari body baru.. antara limited function yg xde pada basic entry level adalah .. Motor (utk model nikon yer), wireless flash, dan lain2 lagi..
Sedangkan dengan D90(dn swaktu dgnnye), selepas beberapa ketika korang dapat melabur duit utk lens baru daripada mencari body baru..
Jd kalau kalau jenis mmg minat fotografi dan bersedia meneroka alam fotografi ini sejauh dan sedalamnya.. jadikan body pertama anda sesuatu yg berbaloi. Sabor skit, simpan duit skit.. beli yg betul2 berbaloi..
oh ya.. utk DSLR level nih, biasanye budget dr RM3000-RM4000.


p/s: ade beberape kenalan aku yg tukar ke D90,D80 atau sewaktu dengannye selepas beberapa ketika merasa basic-entry-level DSLR

No.2
Utk kategori nih, sebaik2nye beli basic-entry level DSLR jer.
kome bukannye nk betul2 minat dan sanggup berbelanja besar di masa depan utk gadget2 DSLR yg perlu di beli mengikut perkembangan pengetahuan fotografi korang.
Jadi, aku rekemenkan 1000D (canon), 3100D dan DSLR2 sewaktu dengannye.
Dan kamera2 nih mmg cukup bagus, skali lg mmg cukup bagus utk penggunaan biasa dan yg minat kadang2 amik gambar...
OK, :D budget utk basic-entry-level DSLR biasanye dalam RM2000-RM3000


No.3
Kategori nih.. herm.. nasihat aku, xyah lah beli DSLR kalau semata-mata, sekali lagi semata-mata nk carik duit extra.. melainkan anda ada minat. kalau Niat kuat hanya mencari duit, mcm dr wedding photography.. tidak digalakkan lah,..
banyak lagi cara leh carik duit lebih kan... :D

Jadi ini lah beberapa panduan pembelian utk DSLR permulaanKU~...
Tapi jangan jadikan pendapat aku nih sebagai panduan mutlak.. sebab ramai jugak photographer yang bagus2 pakai basic-entry level DSLR jer sbb kekurangan budget pada permulaanya..
tp later mmg die orang akan tukar body atau berkeinginan utk tukar body uhuhu..

pendek kate..
tepuk dada,
tanya minat
Seluk poket
tengok "tebal"

Selamat memiliki DSLR pertamamu~~.. :D

eh bro xabis lagi nih camne ngan lens plak..??

eh.. ade plak die nih...
nih cite body jer.. utk lens.. nnti aku sambung di Lens Pertamaku~ ~ :D

sekian

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India