Thursday, November 3, 2011

KOMPOSISI

Assalamualaikum semua., dan salam salaman sejahtera.. ahaha

Baeklah hari nih nk sambung citer pasal composition atau komposisi,
maksud komposisi dalam fotografi nih adalah :
"The pleasing arrangement of subject matter elements within the picture area"
dalam bahasa melayu.. " kedudukan subjek dan elemen lain yang membuatkan gambar menarik"
Baeklah untuk kompisisi nih.. bukan aku xnak citer..

abis tuh bro..??

sebab penjelasan die agak rumit.. nk terang satu-satu aku xrajin.. ahahaha..
tp xpe.. aku bagi 2 link untuk korang bace..

Yang pertama  >> Basic Photography Technique<<
Link nih untuk penjelasan yg panjang dan details tentang komposisi.
Memang aku galakkan korang membacanya.

tp kalau rase malas, panjang sangat.. nih ade satu lagi link yang menjelaskan secara
ringkas tentang komposisi >> Top 10 composition guidelines<<

Ok dh bace semua pastuh bro..??

ok sebenarnye membaca pasal kompisisi nih mcm bace manual keta..
faham dah stereng untuk aper, side mirror, double line tuh aper..

lepas tuh kene praktis.. mane nk letak horizontal line, bile nk wat pattern dlm gmbar
camne nk wujudkan depth of field. Ingat blajar satu2 pun xpe... biar slow asal lekat..
lame2 bende kompisisi nih akan jadi sangat mudah bagi mata,
macam naik basikal, memule mmg susah dh lame2.. dh natural .. sonang sonang jer bawak..
same gak ngan mate.. lame2 smpai je satu lokasi kite dh tau dh
camne nk amik gambar..

lagi latihan kompisisi nih.. rajin2 tengok gambar2 otai fotographer dan cube tengok
kenape gambar die orang cantik..
ade yg tengok.. oowh pasal color, ade yg cantik pasal rule of third, ade yg cantik
sebab symetri.. dan seterusnya..

semua komposisi rule nih tidak mutlak yer.. bile2 masa anda bleh break the rule..
tp sebelum you break the rule.. first you must understand the rule.. kan :D

oooOoo...ok ok faham faham

haa.. faham dah.. baeklah tips yg terakhir..
banyakkan shooting dan banyakkan menganalisa gambar sendiri dn gambar2 pro
dn cuba cari punca kenape gambar aku xlawo.. die nyer lawo..

Latihan membawa ketepatan.. ehehehe

ade pape persoalan, pertambahan.. komen lah yer..

sekian`

Sekadar menjamu mata, terimalah gambar nih.. dan kalau rajin, ce cite ce cite kenape gambar nih menarik dari segi komposisi.. selamat mencuba..

Kuala Lumpur || .T.H.E. .V.I.E.W.





4 comments:

agenmiller said...

pada pendapat aku yg nubis bilis ni... menarik sbb 'leading lines' dia.... highway tu.. huhu.. tambah plak, moment dia... 'golden hour'... siap ngan 'flare' lagi... bro.. ajor la daku... kikiki

Syibli said...

yeer.. betul tuh.. cayalah agenmiller.. ahaha
10 markah utk anda.. :D

p/s: jom outing.. leh kongsi2 ilmu amik gambor nih.. ehehe

T5E said...

bagi teman selain semua tu...yg bagi lebih lawo adalah HDR nye. Ngajor le cikit camna nk buat HDR.

biys Syibli said...

ini tutorial ringkas nya
http://kongsifoto.blogspot.com/2012/04/tutorial-ringkas-hdr.html

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India