Monday, October 17, 2011

Asas Fotografi (III) - ISO

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. salam 1 malaysia

uhuk uhuk.. ade batuk skit..
em, keadaan kesihatan bukan terbaik tapi xpelah.. penulisan perlu diteruskan..
jadi kali nih aku nk cite pasal asas fotografi yg terakhir.. iaitu ISO..

per bender ISO tuh..??

pakcik wikipedia cakap ISO tuh adalah ... adalah.. herm.. herm herm.. korang bace lah sendiri kalo rajin..
click kat sini -->> WHAT IS ISO??
sebenarnye penerangan kat wikipedia pun mcm agak pening.. aku dh tengah pening..
bace lagi pening...
xpe2 senang citer aku kasi fungsi ISO dalam fotografi .. xyah tau lah per maksud teknikal nye..
pening kepala jer..

ok aku bagi satu situasi..:
contohnye korang nk amik gambar orang main basketball atau badminton, atau ape2 indoor sport.
Jad sebab indoor, cahaya mmg xcukup.. jadi mmg kene pakai aperture rendah..
tapi.. haa.. tapi.. sebab nih gambar sport.. korang xnak pakai shutter speed rendah..
sebab nanti kalo pakai shutter speed rendah gambar jadi blurr.. lagi2 kalo gambar sport..
kite nak gambar sharp se sharp2 nye..

jadi untuk memastikan walaupun pada cahaya yg kurang tapi kita nak pakai shutter speed tinggi..
kita tinggikan ISO kita.. ISO range die adelah:
50,100,200,250... 1600... dan seterusnya.. bergantung pada kecangihan body camera masing2

Jadi bro senang citer kite pakai ISO tinggi lah sentiasa senang kan..??

eh, xbleh jugak.. sebab ade satu disadvantage besar bile kita naikkan ISO...
makin kita naikkan nilai ISO.. makin banyak grain, atau noise pada gambar kita lalu menjadikan
gambar kurang sharp pecah2 dan kurang cantik..

cenggane grain, noise tuh bro...??

haa.. korang mesti pernah amik gambar pakai camera phone kan.. kan ade gambar pecah2 pastuh xcantik..
contoh cam nih :

gambar2 nih mmg di amik dr kamera phone.. tapi DSLR korang pun akan menghasilkan kesan2 pecah2, dan ade grain dan noise pada gambar bile korang tinggikan ISO terlalu tinggi..

jadi bro?? brape tinggi leh naikkan ISO tuh..??

jadi soalan nih.. jawapanyer adalah bergantung pada body camera tuh..  kalo macam  nikon D80 aku nih..
isk2 maksimum pun ISO 400 jer bleh.. lebih mmg gambar pecah lah  uhuhuh..
tapi kalo macam model NIkon D90 dan keatas.. teknologi ISO die mmg dahsyat...
ISO 800, 1000 pun gambar masih cantik dan xkesan noise/grain sedikit sahaja..

jadi leh fahamlah kan fungsi ISO..
tips nyer.. 
cuba lah sedaya upaya set kan ISO serendah mungkin.. tapi jangan sampai rendah sangat
sampai gambar blur gile sbb shutter speed slow sangat.. 
pandai2 jaga balance antara SHUTTER SPEED, APERTURE dan ISO..

orait sampai sini dulu.. keadaan kesihatan pun kurang baik..
sambung lagi.. ade pape tambahan di alu-alukan mengomen.. :D





2 comments:

Nin said...

Bro, saya kdg2 lantak pakai ISO sampai 1600. Lebih baik gambar berbiji2 (noise la tu) dari gambar blur kan? kan? Kdg2 cantik gak bila gambar grainy ni... konon artistic la tu hehehe...

Syibli said...

erm..betul tuh kalau dalam portraiture mmg kadang2 mmg kite nak grainy tuh.. no problem. Yg penting gambar jgn blur sampai xtau gambar aper..
tp kalau landscape mmg tidak mahu langsung ade noise..

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India